Screen notification

Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat
Terug naar blog
Tips & Tricks: Social media
Floor Ham
2 augustus 2016

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een Facebook account om het wel en wee van je vrienden in de gaten te houden, voor je zakelijke relaties ben je in het bezit van een LinkedIn account, Snapchat en Instagram voor de gênante en mooie foto’s en in 140 tekens wordt je via Twitter op de hoogte gehouden van de laatste gebeurtenissen.

Alleen al in Nederland zijn er dagelijks 6,8 miljoen mensen actief op Facebook, 900.000 mensen actief op Twitter en 300.000 mensen actief op LinkedIn. Je kan als organisatie of als ZZP’er dan ook niet om social media heen. Het is belangrijk om je zakelijk en duidelijk te presenteren en gebruik te maken van de mogelijkheden die de media bieden. Daarom geven we je in deze Tips & Tricks advies over het gebruik van social media.

Social media strategie

Bedenk van tevoren wat je doel is met het social media gebruik. Zit je op social media om je naamsbekendheid te vergroten? Gebruik je social media alleen om zelf opdrachten te zoeken of wil je zelf ook vindbaar zijn voor opdrachtgevers? Zodra je een strategie bepaald hebt kun je je social media ook in die richting vorm gaan geven.

Zoek je doelgroep

Kom erachter van welk medium jouw doelgroep gebruik maakt, in welke vorm je het beste hun aandacht trekt en waar ze interesse in hebben. Het heeft geen zin om klanten te benaderen via een medium waar ze geen gebruik van maken, dan weet je zeker dat je je doel niet zult behalen.

Ga in gesprek

Zorg ervoor dat jouw social media gebruik niet een ‘one way conversation’ is. Het is belangrijk om te reageren op en in gesprek te gaan met je klanten om hen een goede klantervaring te laten hebben. Reageren op klachten is natuurlijk prioriteit nummer 1 doordat deze ook door anderen gelezen kunnen worden, maar reageer ook op positieve berichten, deel interessante artikelen en zorg dat je social media platform leeft.

Compleet profiel

Opdrachtgevers, klanten, concurrenten, en nog vele anderen gebruiken internet om je op te zoeken en meer over je te weten te komen. Hier neemt je website een belangrijke plaats in, maar ook je social media accounts worden vaak bekeken. Zorg ervoor dat je profiel volledig ingevuld is: die ene cursus die je gevolgd hebt of het vrijwilligerswerk wat je een aantal jaren geleden gedaan hebt, kan net het onderwerp zijn wat de bezoeker van je profiel intrigeert. Foto’s zorgen voor meer gevoel bij een persoon, zorg er dus voor dat je een duidelijke en professionele profielfoto hebt.

Match de stijl van je website met je social media accounts

Aangezien zowel je website als social media account geraadpleegd worden, is het belangrijk dat je bij beide eenzelfde stijl gebruikt. Natuurlijk zijn er bepaalde formats verbonden aan de verschillende social media, maar zorg er verder voor dat het zo veel mogelijk overeen komt: groepeer dezelfde onderwerpen, gebruik dezelfde kopjes als op je website, mocht je een foto van jezelf op je website hebben staan laat deze terugkomen in je social media profiel en hanteer dezelfde termen in de omschrijving van onder andere je werkzaamheden.

Tijd en planning

Er kan veel tijd gaan zitten in het gebruik van social media, daarom is het belangrijk dat je er rekening mee houdt in je planning. Regelmatig wat posten op social media houdt je lezers geïnteresseerd. Daarnaast worden er steeds meer opdrachten op social media geplaatst en door regelmatig te kijken zorg je ervoor dat je deze niet mist. Zorg er voor dat er een goede balans is tussen social media en je andere werkzaamheden. Plan bijvoorbeeld iedere ochtend een half uur in om alle tijdlijnen door te nemen. Zo ben je direct op de hoogte waar je connecties mee bezig zijn.

 

 

Ben jij al lid van onze LinkedIn groep? Via dit social media kanaal kunnen de professionals expertise en vragen met elkaar delen.

Floor Ham
Terug naar blog
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat